5 Tips om makkelijker wakker te worden

De wekker gaat en je ligt zo lekker in bed, toch moet je je warme bedje verlaten :(. Dit is een issue die iedereen wel eens meemaakt en sommigen hebben er zelfs elke dag last van. Daarom heb ik 5 tips opgesteld om makkelijker wakker te worden.

Een vriend van mij is echt een voorbeeld als het gaat om opstaan. Hij heeft er totaal geen moeite mee, daarom heb ik hem om tips gevraagd.

#1 Wekker ergens anders zetten
IMG_0423x

Ligt jouw wekker ook gewoon op je nachtkastje? Het is beter om je wekker verder weg te zetten zodat je per se je bed uit moet om je wekker af te zetten. Wedden dat je dan ook niet meer gaat snoozen!
Wil jij je wekker echt op je nachtkastje houden? Probeer dan niet te snoozen en meteen je bed uit te komen. 1 Keer snoozen leidt meestal tot meerdere keren snoozen en dat leidt weer tot haast. Geen lekker begin van de dag dus.

#2 Een glas water drinken
IMG_0431x
Als je wakker wordt is het slim om meteen een glas water te drinken. Hierdoor wordt je lichaam van binnen ‘wakker’.

#3 Gordijnen openzetten
IMG_0424x

Ikzelf heb geen gordijnen, en ik merk dat het licht er echt voor zorgt dat je sneller op kan staan. Doe dus snel de gordijnen open zodra je wakker bent. Licht stimuleert de aanmaak van dopamine, een stofje waar je lichaam meer energie van krijgt.

#4 Fysieke oefeningen
IMG_4578x

Zodra je uit je bed bent is het slim om wat fysieke oefeningen te doen. Dit stimuleert de bloedsomloop waardoor je lichaam wakker wordt. Denk bijvoorbeeld aan 10 keer springen of 10 keer opdrukken. Of nog beter: zet een muziekje op en ga helemaal los op je favoriete liedje. De muziek zal het wakker worden ook stimuleren.

#5 Vast ritme
IMG_0444x
Probeer zoveel mogelijk op dezelfde tijden te gaan slapen en op te staan. Hierdoor raakt je lichaam gewend aan een vast ritme. Het is wel moeilijk om zo’n vast ritme te krijgen. Zo heb je bijvoorbeeld soms vrij en zet je liever de wekker niet. Of begin je met werken om 10:00 i.p.v. 08:30. En een feestje op zaterdagavond? Toch is het slim om proberen om op dezelfde tijd op te staan.

Comments

comments