LIFESTYLE: tips om beter te slapen

Een goede nachtrust is noodzakelijk voor een energieke dag, maar soms heb ik wel eens wat moeite om in slaap te komen. Ik geef je een aantal tips voor een goede nachtrust! 

1. Ga elke avond rond dezelfde tijd slapen
…. En sta ook weer rond dezelfde tijd op! Regelmaat is noodzakelijk voor een goede nachtrust. Je lichaam heeft ongeveer 3 dagen nodig om aan je regelmaat te wennen.

2. Slaap zolang jij zelf nodig hebt
Ze zeggen dat ieder mens ongeveer 8 tot 9 uur slaap nodig heeft. Dit scheelt echter per persoon! Zoek dus zelf uit bij hoeveel uur slaap jij genoeg energie hebt voor de hele dag. Ik weet van mezelf dat ik het beste functioneer met 9 tot 10 uur slaap, dus ik zorg er ook (bijna) altijd voor dat ik deze uurtjes haal.

3. Zorg voor een goede kamertemperatuur
Bij een te koude kamer kun je niet lekker in slaap komen… maar bij een te warme kamer ook niet! Zorg ervoor dat je kamer de temperatuur heeft van 16 tot 18 graden Celsius. Dit is de beste temperatuur om diep in te slapen.

4. Sport niet vlak voor het slapen gaan
Dit is natuurlijk ook heel erg persoonlijk. Hier heb ik zelf wel last van! Als je rond 21:00u nog even een uurtje ga sporten, kan ik moeilijk in slaap komen. Dit is voornamelijk bij cardio training. Door een cardio training krijg je namelijk meer energie en dit wil je niet als je gaat slapen! Je kunt dus het beste overdag sporten of rond 19:00u.

5. Drink geen cafeïne
Koffie, cola, energie drankjes en ook thee bevatten allemaal cafeïne. Vermijd deze drankjes voor het slapen gaan! Ook wanneer je er geen last van hebt, zal je toch een stuk minder diep slapen dan wanneer je dit laat staan.

6. Laat je telefoon met rust
Tja… deze is natuurlijk heel erg lastig. Onderzoek toont aan dat je door de elektronische straling minder goed kan slapen. Ik weet niet of dit echt zo is, maar ik geloof er wel in dat je beter slaapt als je je telefoon van te voren met rust laat. Mijn telefoon ligt wel altijd naast mijn bed, maar ik zet altijd de vliegtuigmodus aan. Hierdoor weet ik dat er geen berichtjes binnenkomen en vraag ik mezelf niet continue af: “Heb ik een nieuw berichtje?” Ik sluit mezelf expres af van de buitenwereld en dit geeft rust in mijn hoofd. De berichtjes die binnenkomen zie ik de volgende ochtend wel!

7. Slaap met oordopjes in
Ben je student en heb je soms wel eens last van luide huisgenoten? Slaap dan met oordopjes in. In het begin is het even wennen, maar daarna wil je niet meer zonder. Je kunt de geluiden om je heen niet meer waarnemen waardoor je hersens sneller  tot rust komen. Wees niet bang dat je het geluid van de wekker niet hoort, dat komt er echt wel doorheen!

8. Gebruik kalmerende thee
In plaats van cafeïnerijke drankjes kun je natuurlijk ook kalmerende thee drinken. Je kunt dit gewoon in de supermarkt kopen maar je kunt het natuurlijk ook zelf maken met bijvoorbeeld gember of kamille.

9. Zorg voor een rustige en donkere omgeving
Een opgeruimde slaapkamer zorgt voor rust. Nog een reden om je kamer netjes te houden! Je zult snel merken wanneer je kamer rustig is, jij dat ook bent. Ook een donkere omgeving zorgt ervoor dat je sneller en dieper slaapt. Investeer dus in goede gordijnen. Wanneer je wakker wordt, is het daarentegen wel goed om direct de gordijnen open te gooien. Hierdoor wordt je sneller wakker.

10. Zorg ervoor dat je avondeten niet te zwaar is
Slapen met een hongergevoel is niet aan te raden, maar slapen met een volle maag ook niet. Je spijsvertering blijft de hele nacht bezig, waardoor er veel te veel in je lichaam gebeurd. Met een lichte maaltijd heeft je lichaam meer rust.

Hoe zorg jij ervoor dat je goed in slaap komt? 

 

Comments

comments