BBQ

Sporty Saturday: BBQ

Het is weer vaker lekker weer en dat betekent vaak barbecueën. Wij hebben deze week al een of meerdere keren lekker van de bbq gegeten. Maar we waren net zo goed bezig met sporten.. Ojee, heeft dit gevolgen?

BBQ is natuurlijk superlekker, maar niet de meest caloriearme maaltijd. Hoe zorg je er nou voor dat je niet te veel eet en het sporten dus niet voor niets is geweest?

1. Vermijd stokbrood met kruidenboter
Eet niet te veel stokbrood met kruidenboter. Dit wordt vaak als eerste op tafel gezet, zodat de eerste trek wordt verholpen. Niets mis mee, maar er zitten hier meer calorieën in dan je zou denken.

2. Neem salade
Zet naast brood en vlees ook een lekkere salade op tafel. Dit is gezond en caloriearm, dus daar mag je zoveel van eten als je wilt. Kijk dan wel een beetje uit met de dressing, want hier kunnen dan juist weer veel calorieën inzitten.

3. Eet overdag minder
Als je weet dat je ’s avonds gaat bbq’en, eet dan overdag wat minder dan normaal, zodat je die avond wat meer kunt eten. Het is belangrijk om te letten op het aantal calorieën dat je eet, zeker als je wilt afvallen of in vorm wilt blijven.

4. Kies je vlees uit
Hamburgers, kip, saté, worstjes. Enkele voorbeelden van vlees die op de barbecue verschijnen. In kip zitten relatief de minste calorieën en zijn dus bewuster dan bijvoorbeeld een hamburger. Zorg er dus voor dat je lekker veel kip inslaat.

5. Vermijd te veel saus
Bij een barbecue horen sausjes: knoflooksaus, wiskeysaus, bbq saus, mayonaise en ga zo maar door. En dan het liefst lekker veel. Maar als je op je gewicht let, is dit niet handig. Laat de sausjes daarom zo veel mogelijk staan of kies voor een vetarme variant. Maar ook daarvoor geld: niet te veel.

6. Let op wat je drinkt
Bij een BBQ is het natuurlijk heerlijk om een wijntje of cola te drinken. Maar pas hier mee op. Een drankje met alcohol bevat veel meer calorieën dan limonade of water. Kies daarom voor een caloriearm drankje. Dan kun je gelijk weer een stukje vlees extra eten. Win-win.

De richtlijn is 2000 kcal per dag voor een vrouw, maar dit is per persoon verschillend. Als je veel beweegt, zul je meer honger hebben en dus meer calorieën eten. De truck is dan ook om minder calorieën te eten dan je verbruikt, als je wilt afvallen. Als je juist niet wilt afvallen, maar fit en gespierd wilt worden, eet dan wat meer producten met eiwitten. Maar altijd geld: overal waar ‘te’ voor staat, is niet goed.

Wat leggen jullie altijd op de BBQ?

Comments

comments