afbeeldinghealth

Sporty Saturday: voeding

We weten ondertussen welke oefeningen we moeten doen om een strakke buik en mooie kont te krijgen, maar wat moet je eigenlijk eten en drinken voor en na een workout? Wij zijn natuurlijk geen experst, maar je leest hier wat voor ons werkt!

Of je nu aan cardio doet of fanatiek met de gewichten in de weer gaat: goed eten is belangrijk. Zowel voor als na je workout. Je lichaam verbruikt veel energie en dit moet weer worden aangevuld. Mocht je sporten met als doel afvallen? Zorg er dan in ieder geval voor dat je minder calorieën eet dan je verbrand. Wil je juist meer spiermassa? Eet dan wat meer eiwitten. Uhm.. Wij willen allebei!

Voor je workout
Voordat je begint met trainen zijn eiwitten en complexe koolhydraten belangrijk. Eet bijvoorbeeld een volkoren cracker/broodje met pindakaas, een bakje havermout of yoghurt. Fruit en groente zijn ook erg effectief voordat je gaat trainen. Zorg er in ieder geval voor dat je niet met een lege maag gaat sporten! Water drinken is voor je training ook van belang. Je vochtniveau moet je dan al op peil brengen. Drink niet teveel, want dan moet je steeds naar het toilet. We moeten nog wel lekker kunnen sporten natuurlijk!

Na je workout
Na je workout is het belangrijk dat je spieren worden hersteld. Eiwitten zijn hier het belangrijkst voor. Kwark, yoghurt, kip, vlees, eieren of een eiwit shake zijn hier voorbeelden van. Zorg dat je bijna gelijk na je training gaat eten en wacht hier niet langer dan een uur mee. Het is belangrijk dat je reserves worden aangevuld en je lichaam bouwstenen bieden, zodat het optimaal hersteld. Ook heeft je lichaam koolhydraten nodig om weer te herstellen. Fruit, groente of brood met iets erop zijn hiervan voorbeelden. Gelukkig hebben wij altijd honger na het sporten, dus dat komt mooi uit.

Tijdens je workout
Drink water tijdens het sporten. Je zweet en dit zorgt ervoor dat je veel vocht verliest. Door voldoende water te drinken, blijft je vochtlevel op pijl. Zorg er daarom voor dat je altijd een flesje water bij je hebt.


Verder is het belangrijk dat je gezond eet en dus niet teveel snoep, koek en chips binnenkrijgt. Moeilijk, we know! Doe je dit wel, dan zul je minder snel resultaat zien. Belangrijk is wel dat je er plezier in hebt en blijft genieten van eten. Als je niet van rijst, kip en broccoli houdt, eet dit dan ook niet te vaak. Er zijn genoeg gezonde alternatieven en er zit vast wel iets bij dat je wel lekker vindt! Experimenteer gewoon met gezonde snacks en eet gevarieerd. Niets zo saai als iedere dag hetzelfde te moeten eten toch?

(Bron: fitness-voeding.nl)

Comments

comments