zen

Zó word je helemaal zen in 7 easy steps

Ben je gestrest door school? Kun je niet slapen? Ga mediteren! Het is echt niet zo saai als je misschien zou denken. Zen zijn is heerlijk! Hamm…

Stap 1 Get comfy

Zoek een rustig plekje (zoals je bed) op en zorg dat je chill zit of ligt. Cover yourself met een dekentje, want je lichaam kan best afkoelen tijdens een meditatie.

Stap 2 Breath

Door op je ademhaling te letten breng je je aandacht naar je lichaam. Een perfect begin voor je zen me-time momentje dus! Adem diep in door je neus, houd je adem een paar seconde vast en blaas het dan langzaam door je mond uit. Er is een techniek, de 4-7-8 techniek (4 sec in, 7 sec vast, 8 sec uit), die ervoor zorgt dat je lichaam compleet rustig wordt. Adem in, adem uit, bye stress.

Stap 3 Listen

Blijf rustig ademen en probeer je hoofd leeg te maken. Zodra je denkt aan iets alledaags, probeer het rustig te ‘ont-denken’. Let it go! Neem nu alle geluiden om je heen waar. Je hoeft niet te gaan bedenken waar elk geluid vandaan komt, realiseer je gewoon dat het er is! Observe, don’t analyze.

Stap 4 Relax

Breng je aandacht weer terug naar je lichaam, want we gaan álles ontspannen. Begin bij je tenen en eindig bij je kruin. Take your mind langs elk punt, voel of er spanning zit en laat die spanning gaan. Tot dat je he-le-maal ontspannen bent.

Stap 5 Count

Schaapjes tellen. Ken je het nog? Dat is toch zo een suf trucje van ouders om hun kids stil te krijgen? Ja klopt, maar het is dus een super nuttig trucje! Want van langzaam aftellen word je echt slaperig. Beeld je in dat je met elke tel nog relaxter en rustiger wordt en voilá, zodra je bij nul bent, ben je as zen as can be.

Stap 6 Come back / Sleep

Mediteer je om in slaap te vallen? Zak dan in slaap. Had je alleen even een momentje van rust in je hoofd nodig tussen al het studeren door? Breng jezelf dan weer terug naar the living en rek je zover uit als je kan, want daar word je weer helemaal wakker van! 


via GIPHY

PS

Als je hoofd te vol zit en je gedachten compleet op hol blijven slaan, dan is er altijd nog YouTube. Er zijn duizenden ‘guided meditaion’ videos te vinden, waarin mensen je stap voor stap door het proces heen praten. Zet een koptelefoon op en relax!

PPS

Je kunt stappen 2, 3, 4 en 5 ook als korte mini meditaties doen! Het gaat erom dat je even de aandacht naar je body and mind brengt, dingen waarneemt (en niet beoordeelt) en ontspant!

Ga jij proberen te mediteren om je hoofd leeg te krijgen?

In deze 7 easy stappen maak jij de beste to-do list
8 tips voor betere concentratie

(Bron foto: Pexels)

Comments

comments